Voldoende melk?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
mnouk

Voldoende melk?

Bericht door mnouk » do apr 23, 2020 10:24 am

Beste!

Mijn dochter is ruim 7 weken en krijgt volledige borstvoeding, 6 tot 7 keer per dag (overdag dus ongeveer om de 3.5 uur). Meestal de eerste borst een minuut of 10-15 en de andere/tweede borst zeer wisselend, soms 3 minuten soms ook nog eens 10-15 minuten... Ik vraag mij af of ik voldoende melk heb voor de kleine meid, deze vraag komt met name voort uit het feit dat wanneer ik 's morgens kolf (omdat ik een voorraadje op wil bouwen is mij aangeraden op een vast moment in de morgen tussen voedingen te kolven) zo'n 3 uur na de laatste voeding (oftewel net voor de volgende voeding) ik enkele weken terug zo'n 60 cc kolfde (vond ik al erg weinig) en nu zelfs nog maar 25 cc...! Het lijkt mij echt te weinig. Ik snap dat wanneer de baby tevreden oogt, zij goed poept/plast mijn melk in principe voldoende moet zijn voor haar wanneer zij zelf aan de borst drinkt, maar 25cc lijkt mij zo weinig (en ook nog eens zoveel minder dan het was, 60cc) dat ik toch echt het idee heb dat dit signalen zijn dat de borstvoeding/melk terugloopt. Iemand idee of dit klopt, hoe dit kan en tips hoe het tij te keren? Allereerst zou ik dus gewoon wat meer kolven (ipv 4 keer moeten kolven voor een voeding) maar daarnaast vind ik het vooral belangrijk te weten of zij voldoende melk krijgt aan de borst (als ik nog maar 25cc kolf, wat duidelijk een afname is vs voorheen....).

Veel dank voor jullie reactie!

Topic starter
Vosje

Re: Voldoende melk?

Bericht door Vosje » do apr 23, 2020 11:45 pm

Hoi, groeit je kindje ook goed? Naast de kenmerken die je noemt zoals voldoende natte luiers heb je eigenlijk 1 ding die je zekerheid biedt: als de groei gewoon goed is, dan is er voldoende melk. Het komt eigenlijk maar zelden voor dat een vrouw niet genoeg melk heeft en dan komt grotendeels wanneer er niet genoeg melkklierweefsel is (en dan zijn de borsten vaak onderontwikkeld). Maar bij jou is daar zeer waarschijnlijk geen sprake van!

Dus, groeit je kindje gewoon goed? Voed je haar op verzoek? Relax, alles gaat prima zo! Waarom kolf je dan nu zo veel minder? Het is normaal dat het steeds moeilijker wordt om voldoende te kolven. In het begin maken je borsten continu melk aan, ook tussen de voedingen door, er is melk in overvloed en dan is het makkelijker om te kolven. Maar met de tijd gaan je borsten zich beter instellen op de vraag van je baby en wordt er pas melk aangemaakt wanneer je kindje bij je gaat drinken. En wordt ook precies voldoende melk gemaakt, meer als je baby om meer vraagt en minder wanneer er minder wordt gedronken. Hierdoor wordt het dus steeds lastiger om grote hoeveelheden te kolven, want je baby is veel efficiënter en kan je borst veel beter legen. Dus schrik daar niet van, minder opbrengst is gewoon normaal. Ik hoop dat je snel een reactie van iemand krijgt die je kan vertellen wat je kan doen om meer te kolven, zelf heb ik daar niet zo veel ervaring mee.

Plaats reactie