Ervaringen na klieven tongriem

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Dominiquevdkloof

Ervaringen na klieven tongriem

Bericht door Dominiquevdkloof » ma apr 20, 2020 8:18 pm

Ha allen,

Momenteel zit ik in een dipje...

Na een turbulente zwangerschap vanaf week 20(ernstige groeirestrictie door te weinig toevoer in de navelstreng) ben ik met 37 weken ingeleid en bevallen van een mooie kleine jongen van 2282 gram.

Na 6 weken tobben en geklooi met bv, kolven, tepelkloven en overproductie werd eindelijk door een lactatiekundige ontdekt dat zijn tongriem te kort was. Gekliefd en ging gelijk een heel stuk beter! Toch bleef hij klakken met de tong en flink lucht happen en is het nogmaals gedaan. Is wel iets verbeterd maar het lucht meezuigen blijft. Ik haal hem al van de borst af met de tsr en daarna gaat het goed maar om een of andere reden komt er toch lucht mee, met boeren als een volwassen vent als gevolg. Buikkrampen heeft ie niet vaak last van, behalve na de ochtendvoeding.

Door de lucht spuugt ie ook een stuk meer met als gevolg dat overdag in bed slapen vaak niet gaat, of voor eventjes(half uue/3kwartier)om vervolgens wakker te worden door of moeten spugen wat vaak gepaard gaat met een nog vastzittende boer. Om een of andere reden gaat het na een avond onrustig clusteren wel goed en slaapt hij 5-6u achter elkaar..

Enfin, is er iemand die ervaring heeft met tongriem klieven en hoe is het daarna verlopen? En zou hij het beter kunnen handelen naarmate hij ouder wordt? Aan de fles is het idem dito.

Bedank!

Topic starter
Dominiquevdkloof

Re: Ervaringen na klieven tongriem

Bericht door Dominiquevdkloof » ma apr 20, 2020 8:19 pm

Oja, aanhappen gaat trouwens goed. LK heeft het gecheckt

Vosje

Bericht door Vosje » ma apr 20, 2020 11:14 pm

Hoi, geen ervaring wat het klieven betreft, maar wou gewoon zeggen dat mijn eerste zoontje ook altijd enorm veel moest spugen en boeren na een voeding. Het is in ieder geval al mooi om te horen dat het nu veel beter gaat en veel dingen lukken! Bij mijn zoontje is het vanzelf beter geworden, maar naar mijn gevoel duurde het echt super lang. Hij had erg veel last van krampjes en volgens mij had hij daar nog last van toen hij al een maand of 6 was. Het spugen was toen wel veel minder geworden.

Ik hoop dat iemand nog betere tips voor je hebt, maar het zal zeker beter worden naarmate je zoontje ouder wordt!

Topic starter
Dominiquevdkloof

Bericht door Dominiquevdkloof » di apr 21, 2020 7:53 am

Hoi Vosje,

Pff zo naar als ze zoveel spugen hé! Fijn te horen dat er een punt komt dat het beter wordt.

Gek genoeg is hij meer gaan boeren en spugen na het klieven... Probeer nog elke x zijn oefeningen te doen maar pikt hij niet altijd. Ook zal het feit dat hij vanaf dag 1 borst, fles en speen gehad heeft niet mee hebben geholpen. Ik ga wachten op zijn "aha!" moment waarop hij snapt hoe om te gaan met die lap vlees :-)

Plaats reactie