Groene ontlasting

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mieke1

Groene ontlasting

Bericht door Mieke1 » vr apr 17, 2020 1:34 pm

Goedemiddag!

Ik heb een vraag waar ik via Google geen duidelijk antwoord op krijg. Mijn dochter van bijna 4 weken krijgt volledig borstvoeding en dat gaat heel goed.
Ze krijgt op verzoek en komt niet erg vaak zo om de 2,5 a 3 uur en 's nachts laat ze er 4a 5 uur tussen. Vaak overdag nog wel een troostslokje tussendoor.
Ze drinkt mijn borst goed leeg voor mijn gevoel, de tweede borst drinkt ze een klein beetje van.
Na de voeding is ze tevreden en Ik merk ook niet dat ze veel last heeft van krampjes.

Nu dan het volgende sinds een kleine week heeft ze geregeld lichtgroene ontlasting.
Ze plast er goed bij en er zijn ook wel gele luiers. Vaak ook geel met lichtgroene sliertjes...
Ik ben me bewust van het voormelk en achtermelk verhaal en probeer haar dan ook zo lang mogelijk aan de eerste borst te laten.
Die drinkt ze echt leeg dus kan me niet voorstellen dat het teveel voormelk is.. ze groeit overigens goed...
Weet iemand wat hier de reden van kan zijn en moet ik me hier zorgen over maken?

Alvast hartelijk dank voor het antwoord!!

Topic starter
Vosje

Re: Groene ontlasting

Bericht door Vosje » za apr 18, 2020 11:50 pm

Hoi, mijn zoontje had echt een tijdlang, meer dan 6 maanden, donkergroene ontlasting met slim en regelmatig zelfs kleine sliertjes bloed erin. Wat heb ik me toentertijd zorgen gemaakt en afgevraagd waar dit door kwam. Ook heel lang volledig koemelk- en soyaeiwitvrij gegeten want mijn beste gok was dat het een allergie was. Ook bij de KA geweest, maar om het lange verhaal kort te maken: ik weet nog steeds niet wat dit geweest is. De KA ook niet. Zeer waarschijnlijk geen allergie waar hij overheen is gegroeid, hij eet echt zonder problemen melkproducten en mijn strenge dieet hielp niet. Wat dan wel? Geen idee. Is vanzelf overgegaan nadat hij meer bijvoeding is gaan eten. Het is trouwens begonnen toen hij zo ongeveer 1,5 maand was en ik maakte me niet zozeer zorgen over de groene kleur want dat kan geen kwaad. Groene kleur alleen, helemaal geen probleem, je hoeft ook niks te doen om dit te verhelpen. Ik maakte me druk over het bloedverlies. Mijn kind kreeg uiteindelijk last van bloedarmoede, hij moest een speciaal ijzersupplement nemen.

Dus: houd de ontlasting gewoon in de gaten. Blijft het groen? Geen zorgen maken, ook niks ondernemen. Ga je bloed zien? Ga langs een arts, maar laat je niet te snel allerlei hypoallergene KV aanpraten, want voedselallergie bij BV komt echt heeeeeeel weinig voor. Veel minder vaak dan wat men zou vermoeden en wat ik zelf ook oorspronkelijk vermoedde.

Topic starter
Mieke1

Re: Groene ontlasting

Bericht door Mieke1 » zo apr 19, 2020 5:03 am

Erg bedank voor je verhelderende antwoord!!

Plaats reactie