Borsten tijdens zwangerschap

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
R023713n

Borsten tijdens zwangerschap

Bericht door R023713n » vr apr 17, 2020 10:00 am

Hallo,

Ik ben op dit moment 20 weken zwanger van ons tweede kindje. We hebben al een dochtertje van 2,5 jaar, zij heeft 2 jaar lang borstvoeding gekregen. Hopelijk gaat de tweede dat ook zo lang willen.

Nu valt me echter op dat mijn borsten deze zwangerschap heel anders ontwikkelen. Waar de linkborst niet zo veel veranderd, is de rechterborst op hol geslagen. Enorm groot, opgezwollen, voelt hard aan. Dit is al een aantal weken zo, dus een borstontsteking lijkt het niet op. Doet ook verder geen pijn, wel uiteraard gevoelig als m'n dochtertje erop springt ;)

Waar ik me zorgen om maak, is dat de tepel van mijn rechterborst bijna is verdwenen. Hij is niet helemaal ingetrokken, maar is wel helemaal gelijk aan de rest van de borst. Een vlakke tepel denk ik dat dat heet?? Nu weet ik dat je na de bevalling met tepelhoedjes kunt werken, maar is er al iets wat ik hier nu aan kan/moet doen om problemen voor te zijn? De tepel van de linkerborst is gewoon prima. Is dat normaal, dat er zoveel verschil is? Ik zou heel graag borstvoeding willen geven, dus maak me er wat zorgen om...

MamaE

Re: Borsten tijdens zwangerschap

Bericht door MamaE » vr apr 17, 2020 9:35 pm

Hoi hoi,

Ik heb er absoluut geen verstand van en misschien is het gewoon normaal, maar door bepaalde dingen die je noemt (verandering aan 1 kant en niet gehad bij eerdere zwangerschap/borstvoeding periode) kwam heel even borstkanker in me op. Ik wil je niet onnodig bang maken, en ik ben geen expert en ook geen ervaringsdeskundige, dus waarschijnlijk is het onzin. Maar mocht het onverhoopt toch zo zijn, dan is het natuurlijk van belang om er zo snel mogelijk bij te zijn. Vandaar dat ik toch wilde reageren. Ik zou zelf in dit geval navraag doen bij de huisarts en/of verloskundige.

Groetjes en veel succes met je zwangerschap!

Topic starter
Vosje

Bericht door Vosje » zo apr 19, 2020 12:20 am

Hoi, het is denk ik inderdaad een goed idee om met een arts te overleggen, puur om dingen uit te sluiten. Ik heb ik gelezen dat veranderingen aan je tepels, zoals het ontstaan van een ingetrokken tepel, kunnen duiden op kanker. Maar dat hoeft niet. Zelf had ik 1 gewone en 1 platte tepel voordat ik mijn eerste zoontje BV ben gaan geven. Hij had er helemaal geen last van, dit was zelfs zijn voorkeurskant. Maar na 2,5 jaar BV is mijn platte tepel ongemerkt veranderd in een ingetrokken tepel. Ik zeg ongemerkt omdat ik het pas echt goed opmerkte toen ik mijn tweede zoontje ben gaan voeden. Ook hij had daar geen last van, maar ik wel op den duur. Na ongeveer een jaar begon ik steeds tepelkloven te krijgen enkel aan de kant van de ingetrokken tepel. Dit komt denk ik omdat zowel mijn zoontje als ik laks zijn geworden wat de houding betreft. Na een tijdje ging het weer beter. Ik heb nooit tepelhoedjes gebruikt.

Dus kijk maar eerst hoe het gaat. Misschien gaat het vanzelf wel goed. Let extra goed op je houding en help je baby desnoods door net voor het aanleggen je tepel wat te stimuleren zodat hij zeg maar iets meer naar voren komt. Succes!

Topic starter
R023713n

Bericht door R023713n » zo apr 19, 2020 10:27 am

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga maandag inderdaad maar eens de huisarts bellen, al is het maar even ter uitsluiting en dat ik het in ieder geval even gecheckt heb.

Verder stelt het me gerust dat je met een platte/ingetrokken tepel toch gewoon borstvoeding kan geven, al is het dan met wat aanpassingen of wat meer moeite. Tegen die tijd zal ik sowieso eens een lactatiekundige mee laten kijken, dat kan nooit kwaad.

Topic starter
Vosje

Bericht door Vosje » zo apr 19, 2020 2:49 pm

Een LK mee laten kijken is altijd een goed idee! Fijne zwangerschap nog!

Topic starter
R023713n

Bericht door R023713n » do apr 23, 2020 4:05 pm

Helaas, toch slecht nieuws.... Het is inderdaad borstkanker en de chemo start volgende week al.

Twijfel dus NOOIT om naar de huisarts te gaan! Je borsten veranderen tijdens een zwangerschap, maar als je twijfelt ga dan meteen naar je verloskundige/huisarts.

Bij mij begon het met harde plakkaten (vergelijkbaar als harde plekken tijdens borstvoeding), maar deze waren niet weg te masseren onder de douche. Vervolgens de hele borst hard en opgezwollen, ingetrokken tepel en verkleuringen. Herken je het? Doe er iets mee!!! Hopelijk ben ik er op tijd bij ..

Topic starter
Vosje

Bericht door Vosje » do apr 23, 2020 11:19 pm

Hoi, oh jeeeeeeetje wat erg om te horen zeg! Wat goed dat je gegaan bent! Nu word je tenminste meteen behandeld, ik hoop heel erg dat het snel effect heeft en dat je er binnenkort vanaf bent. Heel veel sterkte en beterschap!

Topic starter
R023713n

Bericht door R023713n » vr apr 24, 2020 7:04 am

Dankjewel!

Plaats reactie