Clusteren/onverzadigdbaar/weinig slaapjes

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Dominiquevdkloof

Clusteren/onverzadigdbaar/weinig slaapjes

Bericht door Dominiquevdkloof » do apr 16, 2020 7:13 pm

Hoi iedereen,

Ik heb een heel lief zoontje van nu 12 weken oud. Het is een tevreden baby die lekker groeit.
Toch zijn er een aantal zaken waar ik onzeker van wordt.

-slaapjes: die beruchte "rust en regelmaat", "baby in een droomritme" boeken. Ik word werkelijk bloednerveus dat er overal staat dat een baby max. 90min wakker kan zijn en je ze wakker in (eigen) bed moet leggen, x aantal uur tussen de voedingen etc.. Het ritme van onze zoon ziet er momenteel als volgt uit:
0600 a 0700 eerste voeding
0700-10.00 slapen bij/op mij, na de ochtendvoeding heeft ie altijd erg last van krampjes en ligt in zijn bed dan alleen maar te wurmelen(durf 'm niet op z'n buik te laten slapen)
10.00-12.00/13.00 voeden, wassen en omkleden, even spelen en naar bed.
1200/1300-1400 slapen. Overdag heeft ie vaak last van reflux en wordt daardoor snel weer wakker
1400-1500 meestal weer voeden en dan een uurtje wandelen
1600-2100 clusteren.
2100 omkleden, en laatste voeding en slapen
En dan komt ie om 0300 pas weer.

Overdag slaapt ie dus vrij weinig, soms tussendoor halfuur/uurtje onder het clusteren

Ook heeft hij vaak niet genoeg aan 2 borsten. Geef vaak nog een x een derde. Is mijn melk wel goed genoeg??

Vosje

Re: Clusteren/onverzadigdbaar/weinig slaapjes

Bericht door Vosje » zo apr 19, 2020 12:49 am

Hoi, de enige objectieve manier om te bepalen of je zoontje genoeg binnenkrijgt is het kijken naar zijn groei. Je geeft aan dat hij goed groeit, dus hoef je helemaal niet aan jou of je melk te twijfelen!

Ten tweede, ieder kind is anders. Mijn eerste zoon sliep al met een maand of 4-5 door, mijn tweede is nu 1,5 jaar en meldt zich nog steeds 2x per nacht voor een voeding. Mijn eerste zoontje spuugde alles onder, mijn tweede zoontje deed dat bijna nooit, maar sliep de eerste maanden nooit langer dan 2 uur, ook 's nachts niet, en moest ik hem dus iedere 2 uur voeden anders was hij niet te troosten. Twee totaal andere kindjes, terwijl ik alles op precies dezelfde manier deed. Het verbaast me dan ook dat er hele gebruiksaanwijzingen staan in de opvoedboeken hoe je je kindje in bepaalde kaders moet dwingen. Het kan wel hoor, kinderen zij heel flexibel en je kan ze veel aanleren, maar dat kost moeite en daar had ik 0% energie voor. Dus deed ik gewoon wat ik zelf het makkelijkst vond.

Bijvoorbeeld wat mijn tweede zoontje betreft, steeds om de 2 uur voeden is erg pittig en uitputtend. Maar hij was wel eventjes rustig na en voeding en viel in slaap. Wil je de tijd rekken, dan moet je hem of heel de tijd troosten (nog zwaarder en een onmogelijke taak als hij wil drinken), of laten huilen (kan niet voor mijn gevoel). Dus gewoon de makkelijke weg kiezen, voeden, klaar, even rust voor jezelf pakken. Niet naar de klok kijken. Als jullie ritme voor jullie werkt, als jij het goed vindt op deze manier, laat het dan lekker zo en verspil je energie niet aan hoe het volgens een bepaald boek moet (volgens een ander boek moet het weer helemaal anders). Kijk gewoon naar wat voor jullie werkt en doe het op jouw manier. 3x een borst aanbieden is geen probleem trouwens, het is juist goed dat je naar zijn behoefte luistert en daardoor groeit hij ook goed!

Plaats reactie