Baby 8 maand drinkt kort

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Sanns

Baby 8 maand drinkt kort

Bericht door Sanns » wo apr 01, 2020 8:37 am

Goedemorgen,

Ik heb een dochter van 8 maand die de laatste weken steeds slechter drinkt. De laatste dagen weigert ze vaak de borst, ze duwt de borst weg. Eerder voedde ik haar om de 3 a 4 uur maar omdat ze nu maar een minuut of 3 wil drinken en daarna stopt bied ik haar nu vaker de borst aan (Als ze wakker wordt en voor ze gaat slapen). Ik word er erg onzeker van en vraag me af of ik wel voldoende melk heb voor haar. Gisteravond heb ik uit mijn voorraad wat melk in een fles gedaan en deze dronk ze gulzig weg. Dat maakte me nog meer onzeker.
De borstvoeding is van het begin af aan niet vanzelfsprekend geweest en heb al vaker op het punt gestaan te stoppen. Dit is er weer zo'n één. Het liefst zou ik nog even doorgaan maar haar gedrag voedt mijn onzekerheid en dat word me nu echt te veel. Ik wil het nog maximaal 3 dagen de tijd geven. Of mijn dochter gaat beter drinken of ik krijg er vrede mee dat het zo loopt. In de tussentijd hoop ik dat jullie misschien tips voor me hebben hoe hier mee om te gaan.

Krissenss86

Re: Baby 8 maand drinkt kort

Bericht door Krissenss86 » wo apr 01, 2020 11:25 am

Goedemorgen Sanns,

wat een herkenbaar verhaal...!!! Ik ben net aan het rondzoeken precies op dit! Toeval bestaat niet. Ik heb een zoontje van ruim 7maanden ook volledige borstvoeding met ups en downs waaronder vorige week nog een borstontsteking omdat hij dus niet zo best meer drinkt bij mij.
Ik heb vooral het idee dat sinds het volledige mee eten, dit minder interessant voor hem is geworden. Hij wil enkel 's nachts (ja ik doe nog 1 nachtvoeding) goed drinken maar verder is het echt bijna dwingen. Ook vindt hij het nodig mij te laten weten middels bijten met zijn 3 tanden dat hij er toch echt geen zin in heeft... Hij dronk tot een maand geleden ongeveer elke 3 uur en dan gaf ik 2 borsten en dit is qua tijd sowieso al minder geworden, gemiddeld 7min per kant. Nu wil hij 's morgens of 's nachts nog wel maar verder overdag is het steeds maar een paar minuutjes en het frustreert mij enorm. Ik zit er ook aan te denken dat voor lief te nemen en maar beginnen met afbouwen. Ohja ook wat jij zegt, een fles trekt hij zo leeg. Hij heeft geen moeite op de opvang mijn melk te drinken uit een flesje en de papfles 's avonds die hij kort op zijn laatste voeding krijgt met kunstmelk trekt hij zo leeg....enorm vervelend. Net of hij de moeite niet meer wil nemen :?

Hopelijk heeft iemand nog een goede tip voor ons, want ik zit in hetzelfde schuitje dus helpen kan ik niet. Eet je dochtertje ook heel graag fruit en brood enzo? Misschien hebben ze daar genoeg aan, alleen lees ik dat melk nog wel de belangrijkste bron zou moeten zijn...nou daar heeft mijn zoontje lak aan.

Groetjes Krissenss

Topic starter
Sanns

Bericht door Sanns » wo apr 01, 2020 2:28 pm

Wat fijn dat je het verhaal herkent! Gedeelde smart... :-)
Hier ook nog steeds één nachtvoeding. En dat is ook de enige voeding die ze fatsoenlijk drinkt. Vandaag is gebleken dat ze ook last heeft van doorkomende tandjes (ze heeft er nog geen). Misschien dat ze daardoor niet lekker wil drinken?
Dochterlief eet goed verder. Zowel fruit, groente en een boterham. Ander drinken krijgt ze niet op een paar slokken water na. Daar is ze gek op.
Maar precies wat je zegt.. bij het aandringen boos worden en zelfs huilen. Daar ben ik nu dus maar mee gestopt. Ik las bij iemand anders hier dat zingen hielp dus ik heb alle kinderliedjes uit de kast getrokken en zo waar.. ze dronk langer dan 3 minuten. Ze is in de loop van de tijd wel een snelle drinker geworden. Vaak tussen 10 en 15 minuten. Maar nu maar 3 minuten aan één kant is wel heel kort.
Onze dochter is een lichtgewicht. Groeit wel redelijk goed volgens haar eigen lijn maar ik vind het altijd een dingetje om haar goed op gewicht te houden.
Hoe zit dat bij jou?

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaak aanbieden

Bericht door Trix Planting » vr apr 10, 2020 2:49 pm

Ik hoop dat ik nog op tijd ben met mijn reactie.....
Dit gedrag is heel kenmerkend voor deze leeftijd. Sommige kinderen willen niet meer moeite doen aan de borst dan de ergste honger stillen, en dan over tot de leukere dingen van het leven!
Aandringen kan dan zelfs averechts werken. En een flesje drinkt zo makkelijk weg, dat loopt er bijna vanzelf uit.
Wat je doet, heel vaak de borst aanbieden en de regie bij haar laten is heel goed. Je kunt het gewoon in jullie dagritme inpassen, bijv. als ze wakker wordt én als je haar weer in bed legt; als je zelf gaat zitten voor koffie/thee/lunch/telefoon/televisie, en ze is toch (half)wakker. Er hoeft geen vaste tijd tussen de voedingen te zitten. Het gaat ook niet om megavoedingen; een paar flinke slokken is al prima.
Soms merk je dat het na een tijdje weer anders wordt.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Sanns

Bericht door Sanns » do apr 16, 2020 8:20 pm

Bedankt voor je reactie! Ik doe het nog steeds op dezelfde manier. Bij wakker worden en voor het slapen gaan voeden. Ze komt nog steeds aan, plast nog goed en is vrolijk. Blijkbaar krijgt ze toch genoeg binnen op deze manier :-)

Krissenss86

Bericht door Krissenss86 » wo apr 22, 2020 11:18 am

Sorry ik was even wat afwezig...

Ja ik hoorde later ook dat het een beetje bij de leeftijd hoort, ik heb het overdag al opgegeven...ik had geen zin meer in de strijd en ik heb ook elke keer het idee dat mijn borsten er ook niks van snappen want die raakten dan weer toch iets vol en ik kreeg dan weer paniek ivm 2 borstontstekingen die ik heb gehad. Dus, nu krijgt hij gewoon 's ochtends en dat is rond 6uur van mij 2 borsten aangeboden die hij wel accepteert en redelijk drinkt en dan overdag geven we hem nog 2 flesjes kunstvoeding van 150cc en hij eet werkelijk alles wat je hem voorschotelt dus dat maakt het ook niet moeilijk. En dan 's avonds vlak voor hij in bad gaat nog borstvoeding. Hij is zelfs een beetje dikkig, ook net als jij had hij een moeilijkere start. Mijn borstvoeding was altijd al hard werken en de eerste 3 dagen was er niks (toen wat geleend van vriendin die 10 dagen voor mij bevallen was) en daarna was hij zo zwak dat hij soms urenlang eraan hing en er niet af wilde, ik heb toen hulp gehad van een lactatiekundige om de boel weer op gang te helpen, ja het was echt dramatisch en hij kwam ook maar niet aan, bleef rond zijn geboortegewicht en dat was echt stressen hoor. Toch alles steeds doorgezet zonder kunstmelk maar uiteindelijk toch op doktersadvies 1 fles kunstvoeding bij gedaan om hem een zetje te geven met groeien. Vanaf toen begon hij lekker te groeien hoor. Vandaag is hij precies 8 maanden oud en leeft op:
+_ 6uur borstvoeding
+- 8uur granenpap samen met mij van magere koeienmelk + 2 schepjes kunstmelk (misschien is dit wel té trouwens)
+- 11uur fruit, van alles gemixt + daarvoor of daarna 150cc kunstmelk
+- 14uur brood
ergens tussen het slapen door nog 150cc kunstmelk
soms een tussendoortje zoals babykoekje of babykwark
+- 17:30uur warm eten/ potje
+-19:30uur borstvoeding
+- 20:30uur 180cc kunstmelk met rijstebloem

Maar als het aan hem ligt eet hij de hele dag hoor :-) hij is ook een zielsgelukkige baby die direct lacht als hij wakker is en de hele dag plezier heeft. Nu ik zo dat eetschema bekijk...hij eet misschien wel teveel?

groetjes Krissenss

Plaats reactie