Nachtvoedingen kindje 1,5 jaar

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
ducky

Nachtvoedingen kindje 1,5 jaar

Bericht door ducky » wo mar 18, 2020 8:05 am

Hi,

Kan iemand mij advies/tips/bemoedigende woorden geven? Of weet iemand wat een reden kan zijn?

Mijn zoontje is nu bijna 1,5 jaar, en komt elke nacht nog een aantal keer voor een voeding. Er zijn al periodes geweest dat hij 1 keer in de nacht kwam, maar nu dus weer vaker, en ik merk dat ik het zwaarder ga vinden. Op het moment wordt hij vaak als wij gaan slapen/net een uur in bed liggen wakker en gaat dan met drinken weer slapen, dan rond een uur of 2 en een uur of 4. We slapen niet samen, want dan slapen mijn vriend en ik alsnog niet. Deuren van zijn kamer en onze kamerstaan naar elkaar open. Ik loop naar zijn kamertje, zit daar in een relaxte stoel, en val na de voeding wel weer heel snel in slaap. Voeding duurt nu 15/20 minuten totaal (ik soms ook nog even plassen/glaasje water drinken), heel soms iets langer.

Ik wil/hoef niet helemaal van de nachtvoedingen af. Ik zou het prima vinden om rond een uur of tien in de avond te voeden, dan tussen 2 en 4 een keer en dan krijgt hij in de ochtend rond 7 uur weer (op een aantal dagen als ik ga werken krijgt hij deze voeding slapend). Mijn zoontje lang laten huilen hebben we nooit gedaan. En hem weer plat leggen zonder drinken pikt hij van mij niet. Van mijn vriend iets beter. Maar als ik geen drinken geef zijn we allemaal lang wakker, en als ik wel drinken geef, slaapt iedereen binnen een half uur weer (als mijn vriend al wakker wordt...).

Als ik thuis ben, drinkt mijn zoontje vaak in de middag nog wat, soms voor een slaapje, als hij echt te moe is, en anders niet tot rust komt. En normaal gesproken drinkt hij rond half zes/zes uur bij mij (als ik thuis kom uit werk, en hij aandacht wil). Deze momenten (en de ochtend om 7 uur) zou ik ook zeker graag behouden.

Hoe doen jullie dat met grote kleine kindjes ;)?

Groet,
Daphne

Vosje

Re: Nachtvoedingen kindje 1,5 jaar

Bericht door Vosje » wo mar 18, 2020 3:30 pm

Hoi, ik zit met hetzelfde. Mijn zoontje van 1,5 drinkt bijna altijd nog 2x per nacht bij mij. Overdag is hij niet eens zo geïnteresseerd in BV, hij krijgt het enkel voor het slapengaan ('s middags en 's avonds). Als je geen actieve/ingrijpende stappen wilt ondernemen is denk ik het enige wat je kan doen: afwachten tot het vanzelf minder wordt. Vroeger dronk mijn zoontje vaker, zeker 3x per nacht, ok al zaten er ook wel nachten tussen toen hij zich slechts 1x meldde. Nu komt hij steeds vaker 1x per nacht, dus ooit gaat het van 2x naar 1x. Hij slaapt wel bij mij in het bed (vanaf het moment dat ik hem voor het eerst in de nacht moet voeden). Mijn man is wel naar een ander kamer verhuisd. :P Zo kan hij veel beter uitrusten. Ik had het liever gehad dat hij door bleef slapen, maar weet het zeker dat dit niet komt doordat ik iets fouts doe of door BV: mijn eerste zoontje sliep namelijk al met een maand of 6 door! Nu doe ik echt niks anders, het ligt gewoon aan zijn karakter.

MamaE

Bericht door MamaE » do mar 19, 2020 1:11 am

Heel pittig om zo vaak wakker te worden! Zeker als samen slapen geen optie is kan ik me voorstellen dat je er na zo'n lange tijd genoeg van krijgt. Ik heb ook een zoontje die veel wakker wordt. Wij slapen alleen wel samen vanaf dat hij wakker wordt. Hij komt dan zelf uit bed en klimt er bij ons in. Werkt voor ons het beste. Ik heb (nacht)voedingen gegeven tot 1 jaar en 9 maanden. Nu is hij 2 en wordt nog steeds wakker met mama-behoefte, alleen dan zonder te drinken. Het lag bij ons dus niet aan de voedingen, hij wilde gewoon bij mama zijn. Ik heb me erbij neergelegd en hoop dat het snel overgaat!

Gewoon goed dat je het zo lang al volhoudt. Vanzelf wordt het beter maar tot die tijd moet je doen wat voor jullie het beste werkt en het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken.

Topic starter
ducky

Bericht door ducky » do mar 19, 2020 5:04 pm

Dank voor jullie reacties :). Voel me toch gesteund. Ik ga gewoon door zoals we het doen. Er komt vanzelf een moment dat de nachten minder opgebroken zijn.

Het ligt inderdaad gewoon aan het kindje, maar soms ga je toch twijfelen... laat ik hem er niet te veel aan wennen... (en wat dan nog, hij is pas 1,5 jaar oud). Mijn moeder vertelde ook dat met name mijn zusje vroeger in de nacht gewoon dorst had, dus zij kreeg een flesje water. Ik heb ook wel het idee dat mijn zoontje 's nachts wel echt iets wil drinken, maar niet alle keren.

En ja, eigenlijk weet ik wel dat sommige kinderen gewoon mama-honger hebben. Ik denk dat dat het is, want als hij een keer wel bij ons ligt, hoeft hij minder drinken (in mijn beleving), maar ook dan drinkt hij nog wel een keer, maar dan later in de nacht.

En dat is het ook, soms valt het tegen. Zeker als hij, bijvoorbeeld door een ontwikkeling die hij doormaakt, verder ook nog ligt te spoken 's nachts. Dan wordt mijn slaap gewoon minder, maar ook dat hoort erbij. Ik wil de borstvoeding zeker nog niet opgeven, daarvoor vind ik het een te mooi en waardevol systeem.

Plaats reactie